"Som en Pascha"

"Som en Pascha" är en dokumentär som handlar om Europas största bordell, ett 11-våningshus i Köln där män fritt kan välja mellan vad som erbjuds på varje våning. Jag har inte sett dokumentären än, såg de sista fem minuterna av den i söndags och känner att jag verkligen vill se hela. Dock visas den inte på SvtPlay då ansvarig utgivare tycker att det är för grova scener i dokumentären för att de ska ligga på nätet, hon vill inte att scenerna ska hamna i orätta händer och kunna tas ur sitt sammanhang. Mannen bakom filmen (Svante Tidholm) menar att det finns tillräckligt mycket porr på nätet för att någon skulle göra sig besväret att klippa i filmen. Svante menar även att en viktig målgrupp som borde se filmen - unga killar,inte tittar på tv utan på play (http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article7301981.ab). Beslutet att inte visa den på SvtPlay innebär således att många som skulle fått sig en riktig tankeställare av filmen missar den. Jag som känner ett intresse av att se den har kollat upp att den även visas på tv imorgon, på Kunskapskanalen kl 23. Så då ska jag se den, men jag betvivlar att Kunskapskanalen är en kanal som många unga killar tittar på... Tillhör ens Kunskapskanalen basutbudet? Men jag hoppas i alla fall att så många som möjligt ser filmen, då den belyser ett väldigt viktigt faktum - att kvinnors kroppar säljs som vilka varor som helst. Jag hoppas att det aldrig kommer att bli lagligt i Sverige att köpa sex. Jag skiter fullständigt i alla fullkomligt idiotiska argument om att det skulle vara bra om det fanns ett regelverk som kontrollerade sexhandeln. Jag skiter också i de artiklar som med jämna mellanrum poppar upp som handlar om kvinnor som påstår sig själva ha valt att sälja sin kropp (konstigt nog handlar de artiklarna bara om kvinnor som varit i en ekonomisk kris och därför börjat sälja sin kropp och inte om kvinnor som stod mellan att plugga på universitet och att bli hora och därefter valde det sistnämnda). Att sälja sex kommer alltid att handla om en skev maktbalans mellan köpare och säljare, och ett ekonomiskt underläge kommer alltid att finnas med i bilden. Att sälja sex ser nog många som en sista utväg när man är i ekonomisk kris, något som absolut inte borde vara laglig för någon desperat man att utnyttja. Det skulle även betyda ett stort steg tillbaka i jämställdhetsutvecklingen om det blev lagligt för män att köpa kvinnor som vilken vara som helst, vilket budskap sänds ut om kvinnors värde om deras kroppar kan säljas till ett timpris? Skulle kunna skriva mycket mer om det här ämnet men det orkar jag inte just nu, blir bara upprörd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback